Naturpromenad Brunn - Långviksträsk

Cirka 8 km på grusväg, stigar, djurstigar och otrampad mark. Terrängen är delvis svår att orientera sig i på grund av våtmarker, raviner och täta skogsbestånd. Stigen har rekognoserats fram av en privatperson under 2007-2008. Den följer där så varit möjligt befintliga stigar fram till strax efter Återvalls träsk. Resterande sträckan markerade han efter markägarens tillstånd med oranga snitslar.
Många av snitslarna har därefter av okänd anledning tagits bort varför leden tills vidare bara kan rekommenderas för den som har gott om tid eller god lokalkännedom. Texten nedan syftar på tiden innan snitslarna togs bort.

Vägbeskrivning        Klicka här för Bertil Lundkvists översiktskarta baserad på Gustavsbergs Orienteringsklubb:s karta. (Klubben innehar för övrigt upphovsrätten till originalkartan.)
Om man kör bil från Gustavsberg fortsätter man rakt fram i rondellen vid Brunn och efter cirka 400 m svänger man höger in på Entreprenadvägen vid skylten Ingarö Brädgård.
Tar man sedan höger igen är man inne på parkeringen vid Brunn skola där det brukar finnas lediga parkeringsplatser.
Sedan fortsätter man grusvägen till fots uppför Entreprenadvägen i riktning mot Ingarö Brädgård, som passeras efter ungefär 800 m.
Vägen blir här smalare och efter ytterligare 100 m börjar en stig snett in till vänster i skogen - se bild 1.

Bild 1. Följ stigen till vänster med rosa färgmarkering.

Efter en bit övergår dessa markeringar i rött och följer man dessa kommer man rätt. Några avstickare och parallella stigar är markerade med vitt och orange men dessa kan man bortse från. Efter ungefär 1,1 km på denna stig, som leder på plana klipphällar genom träskmarker, är man framme vid stugområdet Enkärret. Vid grusvägen man då kommer till tar man vänster. Vägen heter Älgslingan och man fortsätter ca 300 m på denna väg innan man tar vänster igen vid en korsning och kommer då in på Älgdalsvägen. Efter ytterligare 400 m kommer man till en T-korsning med brevlådor och vägräcke - se bild 2. Där tar man åter vänster och fortsätter ca 300 m tills man kommer till en bredare stig som viker av åt, ja just det, vänster! En äldre grön vattenpump vid stigens början indikerar att du har kommit rätt. Fortsätt stigen som går längs med en bäck så är du strax framme vid Återvallsträsket.

Bild 2. Gå vägen till vänster.

Bild 3. Ta stigen till vänster.

Bild 4. Återvallsträsk. Följ bryggan till höger.

Du har nu avverkat drygt 3 km av sträckan. Framme vid träsket finns en fin liten badstrand. Till höger om stranden finns en brygga som går längs med berget. Passera bryggan och följ sedan stigen som leder uppför skogssluttningen. Som hjälp att hitta har du här rosa markeringar på träden och en väl upptrampad stig. Efter några hundra meter möter du en grusväg - se bild 5. Ta vänster och fortsätt grusvägen ca 50 m tills du kommer till en vägbom som för det mesta står öppen - se bild 6. Vid bommen finns en stig in till höger som syns tydligt på berghällen. Den är gulmarkerad och väl upptrampad.
När du har gått ca 350 m på den gula slingan viker den tvärt av till vänster vilket markeras med en tydlig gul pil på en trädstam.

Bild 5. Följ vägen till vänster.

Bild 6. Gå den gulmarkerade stigen till höger.

Bild 7. Följ den gula pilen.

Vik alltså av till vänster vid den gula pilen och fortsätt följa de gula markeringarna på träden. Här gäller det dock att vara uppmärksam eftersom markeringarna är glesa och det inte längre finns någon vältrampad stig att ta hjälp av. Efter ytterligare drygt 150 m gäller det att hålla uppsikt efter orange snitslar. Den första sitter i en sluttning och syns ganska väl - se bild 8. Här slutar man alltså följa de gula markeringarna. Den första orange snitseln markerar att man ska vika av en aning till höger. Gör man det så ser man snart ytterligare orange snitslar. Stigen leder här ned till foten av berget som du nyss vandrat på. Snart ser man vatten och denna gång är det Kulla träsk man möter.

Bild 8. Här i sluttningen börjar snitslarna.

Bild 9. Snitslingen går i kanten av en mäktig ravin.

Bild 10. Framme vid Kulla träsk.

De orange snitslarna leder sedan vidare över åsen SV Kullaträsket. Så småningom kommer man till grusvägen som förbinder Beatedal och Kulla. Från grusvägen finns för tillfället ingen markering med snitslar men om man vill fortsätta vidare till Långviksträsk går man grusvägen knappt 200 m söderut och där grusvägen svänger kraftigt finns en stig in i skogen som till en början löper i ostlig riktning.

Bild 11. Utsikt från höga berget sydväst om Kulla träsk.

Bild 12. Stigen möter grusvägen Beatedal - Kulla.

Bild 13. Från böjen på grusvägen går en i början rödmarkerad stig.

Denna stig svänger sedan av i sydlig riktning. Där stigen blir otydlig kan man med hjälp av kompass hålla sydostlig kurs och på så sätt komma fram till den nordöstra änden av Långviksträsk men det gäller att inte hamna i de många myrarna.

Bild 14. Foto taget från nordost om Långviksträsk.